Gastro-Nationalisme: TV-kokkerier, "autentiske" madpraksisser og kampen om den koreanske ko

Foranlediget af kårringen i november 2014 af 'stægt flæsk med persillesovs' som Danmarks nationalret, afholder CESAU et arrangement om mad og fødevarers mangfoldige betydninger i konstruktionen af nationale identiteter.

27.11.2014 | Katrine Terkelsen

Dato tir 17 feb
Tid 14:15 16:00
Sted Nobelsalen (bygn. 1485, lok. 123)

Jonatan Leer og Anders Riel Müller vil give hver deres oplæg om Gastro-nationalisme:

Det gastronationale tv-køkken!

Post doc Jonatan Leer fra Institut for Udannelse og Pædagogik (DPU) vil fortælle om det gastronationale tv-køkken. I de senere år har man set en række eksempler på, at tv-kokke fra Europa i stigende grad er begyndt at søge indad og udforske nærområder inden for kokkens egen nations grænser. Præmissen er, at der er noget i det nære, som tv-kokken har mistet kontakten til, men som han (for det er næsten altid en mandlig tv-kok) gennem afsøgning af ”autentiske” miljøer og ”autentiske” madpraksisser kan genoprette kontakten til.  Leer argumenterer for, at disse madprogrammerne Le Chef en France og Jamie’s Great Britain på forskellig vis bruger maden til at tegne nye nationalmyter op og kan læses ind i en større gastronationalistisk bevægelse, som har skyllet over Europa i disse år – ikke mindst siden den økonomiske krise i 2008.

Hanwoo nationalisme i Sydkorea

Ph.d. studerende Anders Riel Müller fra Roskilde Universitet vil tale om Hanwoo nationalisme i Sydkorea. Hanwoo betyder direkte oversat 'koreansk ko' og er ligeledes navnet på koreansk produceret oksekød kendetegnet ved en høj fedtmarmorering men en endnu højere pris. Müller argumenterer for at såvel den høje fedtmarmorering og myten om den koreanske ko som et nationalt symbol blev konstrueret i 1990’erne som en del af statens og industriens forsøg på at styrke koreansk produceret oksekøds konkurrenceposition som forberedelse på handelsliberalisering.

Arts, Business and Social Sciences, Health, Forelæsning / foredrag